Podsumowanie projektu „Mobilność międzynarodowa jako narzędzie rozwijania kompetencji kluczowych w kształceniu zawodowym – edycja 2” nr 2021-1-PMU-4202.
Koniec roku szkolnego sprzyja podsumowaniom i różnym analizom, dlatego to dobra okazja do przypomnienia o niedawno zakończonym projekcie, realizowanym w ramach programu PO WER - „Mobilność międzynarodowa jako narzędzie rozwijania kompetencji kluczowych w kształceniu zawodowym – edycja 2” nr 2021-1-PMU-4202.
Instytucją przyjmującą i jednocześnie partnerem projektu, była Platon School w Katerini. Placówka ma już duże doświadczenie w realizacji międzynarodowych projektów edukacyjnych, co było gwarantem wysokiej jakości realizowanego programu. W trakcie zajęć uczniowie współpracowali z młodzieżą ze szkoły przyjmującej, realizując zadania wskazane przez mentorów uczestniczących w projekcie po stronie polskiej
i greckiej.
Efektem materialnym odbytej mobilności są stworzone przez uczniów słowniczki branżowe online o zakresie tematycznym zgodnym z kierunkiem kształcenia. Słowniczki powstały w trzech językach, tj. angielskim, polskim i greckim. Aby realizacja tego zadania była możliwa, uczniowie poznali szereg narzędzi przydatnych w budowaniu stron, w tym programy dedykowane do tworzenia materiałów graficznych.
Uczestnictwo w projekcie miało na celu podniesienie kompetencji kluczowych uczniów tj.: rozumienia i tworzenia informacji, wielojęzyczności, osobiste, społeczne, uczenia się, przedsiębiorczości, matematyczne, techniczne, kulturowe, cyfrowe. Ponadto z całą pewnością można powiedzieć, że interdyscyplinarny program pozwolił również na rozwój wiedzy i kompetencji z przedmiotów podstawy programowej, w tym: przedmiotów kierunkowych, informatyki, historii, wiedzy o społeczeństwie i języka angielskiego.
Ale czy mobilność to wyłącznie uczestnictwo w zajęciach i nauka? Otóż nie! Program mobilności zakładał także poznanie kultury, historii i greckich tradycji. Dwa pełne dni zostały przeznaczone na realizację programu kulturowego – w tym czasie uczniowie odwiedzili Meteory – wspaniały kompleks klasztorny, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO oraz poznali wyspiarską stronę Grecji, odwiedzając Skiathos. Ponadto odwiedzili m.in. takie miejsca jak: zamek w Platamonas, Stary Panteleimos – osadę położoną na zboczu Olimpu Niskiego, Salat pana of Pydna, gdzie mieli okazję zażycia błotnych kąpieli. Uczniowie zwiedzili miejscowość Litochoro oraz podziwiali grecką przyrodę, spacerując do kanionu rzeki Enipeas.
W czasie wolnym uczestnicy nie mogli narzekać na nudę. Brali udział w animacjach, jak np. grze miejskiej i różnego rodzaju zajęciach integracyjnych, których celem było budowanie umiejętności pracy w grupie.
Była to wspaniała przygoda, która na długo pozostanie w pamięci uczestników z wielu względów. Poza możliwością współpracy w międzynarodowym środowisku i rozwijaniu zawodowych i osobistych kompetencji, uczestnictwo w projekcie to wspaniała okazja do budowania ciekawości i otwartości na świat i nowe doświadczenia. Tym samym zachęcamy do bacznego obserwowania informacji o kolejnych realizowanych w naszej szkole projektach europejskich w nowym roku szkolnym. Być może tym razem Wasza kolej, by przeżyć swoją europejską przygodę?